Reklama w autobusach – pomysł na promocję lokalnego biznesu
Każdy właściciel lokalnego biznesu doskonale wie, że dotarcie z komunikatem reklamowy do lokalnych mieszkańców potrafi być prawdziwym marketingowym koszmarem. Szczególnie trudno mają nowe firmy, które jeszcze nie zdołały wypracować solidnej pozycji zapewniającej naturalne polecanie biznesu w ramach tzw. marketingu szeptanego. Jednym z tanich i skutecznych rozwiązań tego problemu jest reklama w autobusach, doskonale działająca przede wszystkim w średniej wielkości miastach wojewódzkich takich jak Kielce czy Olsztyn. W niniejszym tekście zastanowimy się, który rodzaj przedsiębiorstw skorzysta na tej właśnie formie promocji.
Reklama w autobusach – grupa docelowa
Przed zdecydowaniem się na reklamę w autobusach w Grudziądzu, Inowrocławiu czy innych podobnych miastach powinieneś koniecznie zastanowić się nad grupą docelową, do której chcesz dotrzeć. Jako niewielki lub średni przedsiębiorca nie masz możliwości przeprowadzenia dokładnych badań rynku, ale zastanów się, czy twój sklep, salon czy punkt odwiedzają przede wszystkim osoby młode, w średnim wieku, czy też starsze. Najczęstszymi bywalcami komunikacji miejskiej jest przede wszystkim ostatnia grupa, a ten stereotyp jest potwierdzony badaniami. Warto jednak zauważyć, że reklama w autobusach, choć tania, należy do form reklamy charakteryzujących się tzw. niską intensywnością przekazu, przez co zwraca się na nią uwagę jedynie jeżeli jest ciekawie zaprojektowana lub jeżeli wyróżnia się w jakiś inny sposób. Oczywiście zdarzają się przekazy zbudowane na kontrowersji, ale zdecydowanie łatwiej jest posłużyć się żartem. Odrobina humoru sprawi, że reklama dłużej zostanie w głowie odbiorców, a intrygujący slogan reklamowy przypomni im o twojej firmie, gdy pojawi się potrzeba skorzystania z twoich usług lub produktów.
Niewielka cena i zróżnicowana efektywność
To właśnie wspomniane wyżej czynniki, a także charakterystyka miast takich jak Toruń, Płock czy Szczecin sprawiają, że reklama w autobusach sprawdza się przede wszystkim w przypadku sklepów specjalistycznych oraz salonów usługowych. Zazwyczaj w średnich miastach jest jedynie kilka tego typu punktów, dzięki czemu mieszkańcy mają niewielki wybór oraz często brak konkretnych preferencji. Dobrze sprawdza się też reklamowanie różnych usług w rodzaju kursów językowych czy dodatkowych zajęć – komunikacją miejską często poruszają się osoby młodsze jadące do szkoły. Nie warto natomiast inwestować w promowanie produktów luksusowych, takich jak drogie zegarki czy markowa odzież. Specyficzny przekrój socjoekonomiczny użytkowników komunikacji miejskiej sprawia, że reklama w niej trafia głównie do osób z klasy średniej lub niższej, które nie będą zainteresowane tego typu usługami. To właśnie dlatego warto podkreślać, że twój sklep lub punkt oferuje niskie lub atrakcyjne ceny – statystycznie to właśnie ten czynnik przekonuje do siebie konsumentów.
Reklama w autobusach to prosty i skuteczny sposób na wypromowanie lokalnego biznesu i znalezienie stałych klientów. Warto jednak pamiętać, że komunikat reklamowy musi zapadać w pamięć, co pozwoli na skuteczne wykorzystanie tej formy marketingu.